Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Pronikání západní hudební kultury do Československa
Černý, Lukáš ; Beneš, Zdeněk (vedoucí práce) ; Kovář, Martin (oponent)
Bakalářská práce se zabývá pronikáním západní hudební kultury do socialistického Československa v období společenského uvolňování a mírného politického tání poloviny 50.let. Mapuje prvotní proniknutí rock'n'rollové hudby a její konflikt s tehdejším režimem a jeho reakcí na ní, cesty, jakými se sem zahraniční hudba dostávala a jak působila na tehdejšího člověka. Také zachycuje její prvotní projevy a zmínky o ní v tehdejším tisku a kinematografii. Cílem práce je také stručně shrnout historické vývojové linie neoficiální hudby u nás od jejich prvopočátků až do období vznikání prvních oficiálních kapel.
Vliv totalitního režimu na hudební produkci v ČSSR v letech 1968 - 1989
Šindýlek, Václav ; Stracený, Josef (vedoucí práce) ; Lánský, Ondřej (oponent)
Diplomová práce se zabývá vlivem totalitního režimu na hudební produkci v Československu v letech 1968 až 1989. Cílem je prozkoumat různé způsoby, kterými se komunistický režim snažil o usměrnění či zamezení šíření vybraných hudebních směrů. Moc totalitního režimu je ukázána na konkrétních případech jako jsou cenzura, zamezování koncertů, fyzické napadání při vystoupeních, zatýkání, vykonstruované procesy, ovlivňování médií, celostátní akce vedené proti hudebníkům či hudebním skupinám, činnost státních institucí atd. Práce poukazuje na neochotu komunistického režimu trpět jakékoliv nezávislé chování ve společnosti. Zároveň jsou zde analyzovány jednak články v médiích, zprávy státní bezpečnosti apod., a jednak některé texty, které reflektovaly politické události ve vymezeném období a současné odborné práce věnující se zkoumané problematice. KLÍČOVÁ SLOVA Normalizace, Neoficiální hudební směry, Underground, Punk, Rock'n'roll, Represe, Nesvoboda, Nátlak
Hudba v českých filmech Miloše Formana
Franc, Adam ; Přádná, Stanislava (vedoucí práce) ; Klimeš, Ivan (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá hudební složkou v českých filmech Miloše Formana. Téma je zasazeno do širšího kontextu hudební kultury 60. let, neboť hlavní pozornost je zaměřena na analýzu kulturních jevů spjatých s hudebním vyjádřením, které zanechaly svůj otisk ve Formanových filmech a do značné míry se podílely na specifičnosti jejich hudební stopy. Filmy tedy nejsou analyzovány jako samostatné artefakty, ale jsou nahlíženy jako dokumenty, na něž působilo tehdejší společenské klima. Práce sleduje běžné společenské fenomény, jež tvoří nedílnou součást Formanových filmů: taneční zábavy, twist a rozhlasové vysílání. Dále mapuje Formanovu spolupráci s divadlem Semafor a vliv semaforské poetiky na sledované filmy. Podrobné analýze jsou podrobeny písňové texty Jiřího Suchého a dobové hity pop music středního proudu, jež jsou důležitou součástí Formanových filmů. Stručné nastínění kinematografického kontextu šedesátých let a komparace s tematicky spřízněnými filmy napomáhá upřesnit Formanův přístup k hudební složce. Kolážovitá struktura této práce dává vyniknout několika protikladným tendencím populární hudební kultury 60. let, jejíž rozmanitost se odráží ve Formanových filmech.
Hudba undergroundu jako subkultura pražské mládeže v letech 1968-1989
KAŠŤÁK, Roman
Práce se zabývá zmapováním fenoménu kulturního undergroundu v československém normalizačním prostředí. Především pak subkultury vzniklé v okruhu kapely The Plastic People of the Universe. Popsána je stručná historie kapely, její inspirační zdroje, texty a hudba. V další části se zaměřuje na perzekuce ze strany režimu a následnou vlny solidarity z řad českých intelektuálů a disidentů, která podstatně přispěla k formování Charty 77.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.